Nuffnang Ads

Wednesday, August 1, 2012

WANITA HAMIL MENURUT ISLAM

Ramai dikalangan wanita Islam sendiri tidak mempraktikkan dalil dan sunah yang dituntut oleh Islam sewaktu hamil.....Adakah anda tergolong dikalangan mereka? 

Jom kita lihat dan ukur diri kita sendiri melalui checklist ini:-

Ketika Anak Dalam Kandungan

Proses pendidikan mula berlaku ketika bayi masih berada dalam kandungan ibunya. Pendidikan pada peringkat ini lebih bercorak kerohan ian, iaitu:

1) Bagi ibu-ibu yang mengandung digalakkan supaya memper-banyakkan bacaan Al-Quran terutama surah Yusuf, Mariam, Luqman dan At-Taubah.

Rasanya ramai yang masih lacking dalam bab ini 

2) Ibu hendaklah sentiasa berdoa kepada Allah S.W.T agar anak yang bakal dilahirkan itu nanti menjadi seorang anak yang soleh, berilmu, beriman, bertakwa dan berakhlak mulia.

Semua Ibu inginkanya TETAPI berapa kerat yang ingin berdoa setiap hari

3) Ibu bapa hendaklah mendapat rezeki daripada sumber yang halal supaya benih yang bakal dilahirkan itu nanti datang daripada darah daging yang halal.

Bab paling susah sekali bila tinggal dalam 1 Malaysia..orang kafir control ekonomi

4) Ibu hendaklah makan makanan yang berzat dan sentiasa menjaga kesihatan tubuh badannya. Kebersihan diri hendaklah diutamakan bagi menjamin kesihatan anak-anak dalam kandungan. Faktor kesihatan amat dititik beratkan oleh Islam sehingga Islam memberikan kelonggaran kepada ibu yang mengandung untuk berbuka puasa sekiranya merasakan puasa itu menjejaskan kesihatan diri dan anaknya.

Mungkin boleh dikatakan ramai juga wanita yang dapat melaksanakan bab ini

5) Ketika mengandung, ibu perlulah menyesuaikan diri dengan perubahan perubahan yang berlaku kepada dirinya. Pada waktu begini sememangnya keadaan ibu agak berbeza dari waktu - waktu biasa, terutamanya bagi ibu yang bakal melahirkan anak yang pertama. Mungkin selera makannya hilang, perasaan agak terganggu(sensitif) dan hatinya boleh berdebar-debar kerana bayi dalam kandungannya itu adalah sebahagian daripada dirinya. Ketika ini para suami hendaklah lebih memahami keadaan isteri serta memberi dorongan yang kuat kepadanya

Berapa ramai suami yang faham bab ini

Adalah menjadi tanggungjawab kita untuk memastikan bayi yang dikandung mendapatkan pendidikan yang dituntut oleh Islam supaya anak yang bakal lahir itu nanti bakal menjadi tonggak kekuatan umat Islam diakhir zaman ini.

No comments:

Post a Comment