Nuffnang Ads

Tuesday, October 12, 2010

Set B: Breast-feeding


Hari ni ummi nak citer pulak pasal produk shaklee set b (breastfeeding set). Inilah supplement yang banyak membantu ummi membanyakkan susu badan. Ummi bukanlah teror sangat nak bercerita tentang produk ni. Ummi sekadar nak berkongsi pengalaman. Ummi banyak mengambil info produk ni daripada ibu2 yang menyokong penyusuan badan contohnya blog dari "Kiosk Shaklee and me" dari mamayangcekal (kak along azrina) serta blog mysuperkids (kak azlina). Bagi ummi inilah produk killer dari shaklee. 

Anda semua nak tahu, sebelum makan set B ni (killer produk), susu ummi putih je (eh...berkhasiat tau), tapi setelah pekena dengan set B ni susu ummi mula menjadi kuning pekat (lagi bertambah khasiatnya). Emmm..ini bermakna susu ummi bertambah sedap dan berkualiti (ngomel Hamizan dengan caranya ..haahahahah). Hamizan sekarang cepat kenyang dengan susu ummi. Buktinya, hamizan minum susu tidak memerlukan masa yang lama lagi (sampai tersengguk-sengguk ummi menyusukan). Hamizan juga tidak terlalu kerap meminta (kalau dulu sejam sekali minta...huh). Yelah baby boy kan kuat minum susu. Terkadang tu, ummi jadi risau, Hamizan tidur je (eh...tak lapau ke anak aku ni??). Kalau dulu ummi tunggu Hamizan merengek nak susu, tapi sekarang da ballance (huhuhu) ummi akan kejut Hamizan untuk menyusu (yelah, takut bengkak sebab air susu banyak.

Ummi ada bertanya dengan rakan ummi tentang pengambilan supplements sebagai penambahbanyakkan susu badan. Tetapi jawapan yang diberi "emmm..setakat ni akak takde masalah susu kurang..susu masih maintain banyak". Alhamdulillah, rezeki dia banyak susu. Tapi sebenarnya bagi ummi, tidak ada salahnya kalau kita mengambil supplements. Ibu-ibu yang mengambil suplemen akan meningkatkan taraf kesihatan mereka dan memperkayakan lagi nutrisi susu ibu yang sedia kaya yang diciptakan oleh ALLAH

Hamizan kalau dah habis minum susu ummi, pasti tersenyum dan mula mengomel macam da pandai bercakap (mungkinlah dia kata "wahhhhhh...bes nya susu ummi, lemak berkrim,") hahahahaha. Sebagai seorang ibu, kita haruslah beri yang terbaik pada anak kita. Susu ummi sekarang semakin banyak dengan pengambilan set B ni.

Apa yang ada dalam set B? Set B untuk breastfeeding ada banyak. Ummi makan 5 jenis vitamin antaranya Alfafa, B-complex, Vita-C, Vita-Lea dan perfomance drink. Khasiat yang ada pada semua vitamin ni ialah: 

1) Vita-Lea Iron Formula/multivitamin

Dilengkapi dengan 12 vitamin, 7 galian dan zat besi. Kebiasaannya, sekitar usia anak mencecah 6 bulan, kita di syorkan untuk memperbanyakkan sumber zat besi ke dalam makanan anak, contoh terbaik ialah ikan bilis dan bagi ibu menyusu multivitamin atau nama lain vitalea telah di lengkapi dengan iron bagi membantu pembesaran anak dengan lebih baik lg...Ada sesetengah doktor menasihatkan agar ibu yang menyusu perlu memastikan pengambilan zat besi dalam menu harian agar si ibu tidak mudah pitam atau pening selepas memerah mahupun menyusukan anak. Zat besi sangat penting dalam pembentukan sel darah merah. Walaubagaimanapun multivitamin beserta formula zat besi ini tidak disarankan diambil dengan minuman susu kerana ianya akan mengurangkan efisiensi penyerapan zat besi oleh badan.

2) B Complex 

Sangat penting dalam membantu memetabolismekan karbohidrat, lemak & protein, Anti stress (sebagai penenang), Membantu meninggikan sistem pertahanan badan, menukarkan makanan(glukos) kepada tenaga dan membantu ibu2 berfikiran positif sentiasa(mood baik..)...so, bila kurangnya stress dan mood happy, secara automatik penghasilan susu akan lebih lancar. Pengambilan pil perancang memerlukan pengambilan b complex yang konsisten kerana pengambilan pil perancang memusnahkan zat vitamin B yang sedia ada di dalam badan si ibu.  Vitamin B juga dapat melahirkan wajah ibu yang cantikberseri dan tidak kusam.

3) Vitamin C

Sangat penting untuk menjaga salur darah, sebagai antioksidan dan membantu meningkatkan antibodi ibu dan pengambilan Vitamin C membantu meningkatkan kandungan antibodi di dalam susuibu untuk anak yang sedang menyusu. So, sekiranya anda atau baby demam, cuma tingkatkan pengambilan vit c ke 2 biji sehari ...dan bagi ibu2 yg menghadapi puting melecet/luka/berdarah,insya allah akan mudah sembuh...satu lg kesannya kulit makin bersih, cerah & cantik. Vitamin C membantu pembentukan kolagen dengan lebih baik.

4) Alfalfa

Merupakan supplement penting utk boost penghasilan susu kerana mempunyai 1001 khasiat. Turut membantu dalam memekatkan susu dan menjadikan susu ibu lebih lemak berkrim. Namun pengambilan dan keberkesanan pada setiap ibu adalah berbeza. Ada yang hanya mengambil 2 biji sehari telah mempercepatkan proses penghasilan susu sehingga mengalami bengkak susu namun tidak kurang juga yang memerlukan 4 atau 6 biji sehari bagi membantu badan stimulate untuk menghasilkan susu dengan lebih cepat.Turut membantu perkumuhan (lebih lawas)dan membuang angin dalam badan...secara automatik kesan baik pd bby..susah nak kena kembung.  Bagi yang tidak menyusukan bayi, Alfalfa yang dikenali sebagai raja tumbuh2an ini mempunyai banyak khasiat kesihatan. Ianya dikatakan banyak membantu meningkatkan kelancaran proses perkumuhan dan bagus untuk buah pinggang. Ianya juga adalah dalam kategori fiber dan mengenyangkan. Pengambilan Alfalfa memerlukan pengambilan air yang seimbang dengan pengambilan kuantiti alfalfa. The more we take the more we have to drink.

5) Perfomance Drink.


1. Ia adalah minuman ahli sukan yang mengandungi imbangan elektrolit yang sempurna untuk membantu mencegah dehydration, seperti fungsi minuman isotonik.

2. Ia membekalkan 3 jenis karbohidrat bagi tenaga dan stamina.

3. Ia bukan milk booster, atau minuman penambah susu, sebaliknya membantu tubuh kita menjaga kestabilan bendalir agar tidak kekeringan.

3. Ia mengandungi formula karbohidrat unik Shaklee iaitu opticarb yang membekalkan tenaga serta merta. Opticarb ialah rangkaian karbohidrat yang memberikan kita tenaga berterusan tanpa menganggu kestabilan gula dalam darah.

4. Fungsinya tak sama dengan milk booster atau makanan penambah susu lain kerana ia bukan untuk menambah susu sebaliknya menjaga sistem tubuh badan kita dalam sehari berpuasa dan menyusu/mengepam.

5. Ia bukan saja untuk ibu menyusu/mengandung semasa berpuasa, tapi sesuai untuk semua, terutama yang kerja di tengah panas. Budak2 demam pun elok amik ni sebab biasa la budak2 bila dah demam tak selera makan minum. Ia boleh tolong mencegah dehydration.

Berdasarkan pengalaman ummi yang tidak seberapa ni, ummi sangat berpuas hati dengan hasil yang ummi dapat. Hamizan kenyang dan sihat. Ibu sekadar memberi saranan dan bukan paksaan. Lagipun Set B ni tidaklah terlalu mahal dan semua mampu milikinya. Set B ni didatangkan dengan trial pack, juga full pack.Fikir-fikirkan lah ye. 

P/S: SESIAPA YANG BERMINAT BOLEH MENGHUBUNGI SAYA ATAU MEREKA YANG TURUT SERTA MENGEDARKAN PRODUK SHAKLEE INI. :)))

No comments:

Post a Comment